Juridisk Institut

Jan Trzaskowski udgiver bogen YOUR PRIVACY IS IMPORTANT TO US!

Jan Trzaskowski udgiver bogen YOUR PRIVACY IS IMPORTANT TO US!

Professor Jan Trzaskowski fra Juridisk Institut har netop udgivet bogen YOUR PRIVACY IS IMPORTANT TO US! – Restoring Human Dignity in Data-Driven Marketing. Bogen behandler samspillet mellem GDPR og markedsføringsretten. Det demonstreres, hvordan beskyttelsen af den menneskelige værdighed, privatlivets fred og ikkeforskelsbehandling kan opnås ved hjælp af disse juridiske discipliner. Bogen bygger på analyser inden for jura, psykologi, teknologi og samfund med henblik på at understøtte igangværende debatter.

Lagt online: 07.12.2021

“Det er vildledende at påstå, at vi betaler med personoplysninger for brug af de påståede gratis onlinetjenester, når vi i virkeligheden betaler med vores opmærksomhed og selvbestemmelse”, siger forfatteren, juraprofessor Jan Trzaskowski. Med hidtil uset indsigt i hver enkelt person kan erhvervsdrivende tilbyde forbrugerne skræddersyede produkter og vilkår på det rigtige tidspunkt og på den mest overbevisende måde.


overvågning er nu standard

Overvågning er blevet standardtilstanden på internettet, og karakteren og
mængden af information sikrer ikke gennemsigtighed. “Vi er simpelthen ikke i stand til at træffe de informerede beslutninger, som lovgivningen antager”, siger Jan Trzaskowski. Cookie pop-ups er omhyggeligt designet til at sikre “samtykke”, og reaktioner på Apples AppTrackingTransparency viser, at brugere har en præference for privatlivsbeskyttelse, når de har et reelt valg.

Frances Haugens Facebook-afsløringer har vist, at også menneskelig værdighed, vores velfærd og demokratier er truet. I stedet for at udvidde vores evner, bliver vores virtuelle verdener til “abated realities”, hvor virkeligheden begrænses i intensitet. “Når kommercielle aktiviteter har personlige, sociale og samfundsmæssige implikationer, må vi inddrage de grundlæggende menneskerettigheder, herunder menneskelig værdighed og privatlivets fred”, siger forfatteren.

Trzaskowski argumenterer for, at den nuværende EU-lovgivning allerede er i stand til at dæmme op for overvågningskapitalismens mest aggressive forretningsmodeller, og at aktuelle forslag til ny lovgivning faktisk kan forringe brugerens rettigheder og fragmentere juraen.

Miliardbøder utilstrækkelige

Retshåndhævelse er dog ikke effektiv, og selv bøder i milliardklassen er utilstrækkelige til at udfordre forretningsmodellerne for store virksomheder med høje overskudsgrader. Den 6. oktober 2021 har den irske databeskyttelseskommission – efter mere end 3 år – besluttet, at Facebook kan behandle personoplysninger uden samtykke. En beslutning, der sandsynligvis
bliver omstødt af Det Europæiske Databeskyttelsesråd inden for de næste par måneder.

“Vores samfund, regeringer og borgere er udfordret i en verden, hvor ‘gratis’ betyder dyrt, ‘smart’
betyder overvågning, og ‘frihed’ betyder kognitiv overbelastning”, slutter Jan Trzaskowski. Det
norske datatilsyn viser måske vejen frem med dets beslutning af 22. september 2021 om ikke at
bruge Facebook i sin kommunikation med borgerne.

Mere information

https://www.extuto.com/#978-87-420-0042-7
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3974474

Juridisk Institut  |  Fibigerstræde 4, 9220 Aalborg Øst  |  Tlf.: 9940 9940  |  E-mail: law@law.aau.dk  |  EAN: 5798 000 421 332